Skip to content

Klachtenregeling

Axiaal Zorg

Klachtenregeling

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) voorziet in het waarborgen dat elke klacht aandacht krijgt volgens een duidelijk beschreven procedure. De klachtenregeling garandeert een onafhankelijke en onpartijdige behandeling.

 

Voor wie?

De klachtenregeling is voor al onze cliënten die een klacht hebben over (een aspect van) de zorg en dienstverlening van onze organisatie, ongeacht de financieringsvorm. Al onze cliënten kunnen gebruikmaken van de erkende geschilleninstantie bij welke wij zijn aangesloten (zie verderop voor meer informatie). 

 

Wat is een klacht?

Een klacht is een meningsverschil tussen u en onze organisatie/medewerkers of ontevredenheid van u over onze organisatie/medewerkers. Dit kan betrekking hebben op:

  • De organisatie zelf (bijvoorbeeld slechte bereikbaarheid);
  • Medewerker(s) (bijvoorbeeld onjuiste bejegening);
  • Financiële zaken (bijvoorbeeld schade) en/of
  • Kwaliteitsaspecten (bijvoorbeeld kwaliteit van de geboden zorg).


Recht doen aan uw klacht

Met deze klachtenregeling stellen wij ons ten doel om recht te doen aan uw klacht. Dat kan door het wegnemen van (gevoelens van) onrecht en/of bieden van oplossingen voor de klacht. Daarnaast willen we uw vertrouwen in onze organisatie herstellen.

Ten slotte willen wij leren van klachten en het functioneren van de organisatie verbeteren. Hiermee worden de oorzaken van de klacht weggenomen en zoeken naar een passende oplossing om te voorkomen dat u en andere cliënten in de toekomst niet dezelfde klacht(en) zullen ervaren. Dit laatste doen we door de grondoorzaken van klachten aan te pakken.

 

Klachtenregeling

Onze organisatie werkt met het Klachtenloket Zorg voor een onafhankelijke klachtenbehandeling. Het Klachtenloket treedt op als klachtenbemiddelaar en adviseur voor u.

Een medewerker van het Klachtenloket probeert uw klacht met informatie en advies op te lossen en kan u in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze kan bemiddelen tussen u en onze organisatie, zodat we samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden.

 

U bereikt het Klachtenloket Zorg gemakkelijk door te bellen naar telefoonnummer 070-310 53 92. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur of per e-mail via info@klachtenloket-zorg.nl.

 

Procedure en beslistermijn klachtenbehandeling

Stap 1:

U bent ontevreden over de aan u geleverde zorg, u heeft een vraag, u wilt advies of een klacht indienen.

Stap 2:

Onze organisatie heeft geprobeerd u zo goed mogelijk te helpen en/of uw onvrede weg te nemen/op te lossen. Dit is niet gelukt en onze organisatie heeft u gewezen op de klachtenprocedure en op de onafhankelijke Klachtenfunctionaris van het Klachtenloket Zorg.

Stap 3:

Klachtenloket Zorg biedt u gratis informatie, advies en/of een bemiddeling om tot een oplossing te komen. Ook kan het loket u helpen met het indienen van uw klacht bij de zorgverlener.

Stap 4:

Binnen 6 weken na het indienen van uw klacht bij onze organisatie, ontvangt u een reactie van ons. Onze organisatie mag de behandeling van uw klacht een keer met 4 weken verlengen. Daarna mag het worden verlengd met wederzijdse instemming.

Stap 5:

U bent nog altijd niet tevreden. Dan verwijst het Klachtenloket Zorg en/of de klachtenfunctionaris u naar de erkende geschilleninstantie waarop onze organisatie is aangesloten,

 

Erkende geschilleninstantie

Het kan zijn dat u vindt dat:

  • Wij de oplossing voor de klacht niet (toereikend) hebben kunnen bieden, ook niet via het Klachtenloket Zorg of de onafhankelijke klachtenfunctionaris en/of
  • U met uw klacht, gezien de aard van de klacht, niet bij ons of bij het Klachtenloket Zorg of de onafhankelijke klachtenfunctionaris terechtkunt of wilt en/of
  • U direct naar een erkende geschilleninstantie wilt toestappen wat ook uw wettelijke recht is.


In deze en andere gevallen kunt u zelf direct terecht bij de erkende geschilleninstantie, zonder alle andere tussenstappen. Deze instantie is erkend, extern en onafhankelijk.

Ook kunt u vragen aan het Klachtenloket Zorg of de onafhankelijke klachtenfunctionaris vragen hoe alles in zijn werk gaat. Deze kunnen u begeleiden in het formuleren van uw klacht.

Onze organisatie is aangesloten bij de volgende erkende geschilleninstantie:

 

De Geschillencommissie Zorg

Postbus 90600

2509 LP Den Haag

www.degeschillencommissiezorg.nl



Vragen en/of verdere informatie

Mocht u verdere vragen hebben over de klachtenregeling, geschillen of de Wkkgz, dan kunt contact zoeken of de websites bekijken:


Axiaal Zorg – 010-261 31 41info@axiaalzorg.nlwww.axiaalzorg.nl

Klachtenloket Zorg – 070-310 53 92info@klachtenloket-zorg.nlwww.klachtenloket-zorg.nl

Geschillencommissie – 070-310 53 10www.degeschillencommissiezorg.nl

Hulp nodig? Bel ons en we helpen je verder.